Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
KetoLife Menu

Petra Polanská: Jóga pomáhá našemu tělu a učí tišit tok myšlenek

Jóga se v Čechách v posledních letech stala jedním z nejpopulárnějších cvičení. Rádi se necháváme inspirovat na Instagramu nebo Youtube, zkoušíme vinyasu i hatha jógu, pořizujeme si krásné barevné jógamatky a nejrůznější pomůcky, které nám pomáhají s někdy až krkolomnými pozicemi. Naše ambasadorka, vyhledávaná fitness trenérka a jogínka Petra Polanská, se ale k józe podle svých slov dostala téměř z donucení.

Článek ti zabere jen 6 minut

Janina Dvořáková

Co tě k józe přivedlo? Lákala tě od začátku?

Vůbec ne (smích). Jednou jsem ze zvědavosti zašla na lekci fit jógy a vůbec mě to tehdy nebavilo. Zkusila jsem to několikrát a stále nic. Až v době, kdy jsem v rámci vzdělávání působila jako odborná asistentka na katedře tělovýchovy a sportu na UPCE, byla jsem lehce “donucena” absolvovat kurz Power jógy u Vaška Krejčíka. S kolegyněmi jsme tehdy odjely do Luhačovic na intenzivní dny jógy a tam TO přišlo! Pochopení, zalíbení, chtění vědět, umět víc. Od té doby jdu svou jógovou cestou. 

Jakou jógu cvičíš? 

Mám za sebou intenzivní kurz power jógy, takže k silovějším a dynamičtějším lekcím tíhnu. Mé lekce se ale postupem času mění a jsou určitě klidnější, než byly kdysi. I díky dalším workshopům, učení se a spoustě inspirativních hodin u milých kolegů se má jóga posouvá.

Dá se podle tebe jóga vůbec dělit na různé směry, nebo druhy?

Ano, to určitě! Zmíněná power, vinyasa, hatha, ashtanga, jin, hormonální, gravid a ještě mnoho mnoho dalších. To vše jsou možnosti, které mají svá základní pravidla. Jedno by ale podle mě měly mít společné - vést nás k poznání sebe sama, pomoct nám ovládnout umění tišit tok myšlenek a alespoň chvíli zažívat pocit “jen být”. Stejně tak nenásilí a respekt ke svému tělu je důležitý pro kterýkoliv druh jógy. 

Petra Polanská, jóga na střeše

Co pro tebe osobně jóga znamená?

Pro mě jóga přestala být pouhým cvičením na jógamatce. Dnes už je to něco, co každý den žiju. Takže pro mě znamená hrozně moc. Je to o přístupu v každodenních situacích jak k sobě, tak k okolí. Každý začínáme s jednotlivými ásánami, chceme pomoct svému tělu nebo se jen začít zklidňovat, ale postupem času, když to v nás zarezonuje, posouvá se to dál a najednou jógu žijeme. 

Říkáš, že se jóga promítá i do tvého běžného života. Jak vlastně vypadá tvůj běžný den?

Můj běžný den je určitě hodně podobný těm, které prožívá skoro každá máma dvou malých dětí. Povinnosti, práce, domácnost, rodina a nějaký ten volný čas, kterého ale není na rozdávání. Čas na každodenní ranní jógu obvykle nemám, i když by se to ode mě asi očekávalo. Cvičím si sama, v čase, který se hodí asi celé rodině (smích). A protože se vnímám především jako máma ještě malého ďáblíka a zvídavé slečny, přesně tak teď i žiju s jógou. Například live online lekce v době karantény pro mě nepřicházely v úvahu. Svá jógová videa jsem natáčela na Youtube, až když to zrovna šlo, s ohledem na děti. Upřímně, představa, že je někde zavírám, abych byla připravená na live vysílání, se mi prostě nelíbila. 

Snažíš se své děti k józe aktivně vést?

Snažím se, ale rozhodně jim nedávám pravidelnou jógu s maminkou (smích). Žijí se mnou, vnímají, jak často rozbaluji jógamatku, že se stavím na hlavu. Napodobují, když chtějí. A když se sami položí do šavásany a řeknou si o pohádku k dýchání, usmívám se ještě víc. 

Petra Polanská, jogínka a osobní trenérka

Od jogínek a jogínů každý očekává, že jsou vnitřně vyrovnaní, všechno stíhají, mají vždycky nadhled a nic je nerozhodí. Jde to vůbec?

Tak přesně o to všechno se snažím (smích). Ale naprosto upřímně - co jóguji, cítím se vyrovnanější, rozhodí mě toho méně, udržet nadhled je těžší už jen v určitých věcech, a že bych stíhala vše? To se opravdu říct nedá (smích).

Proměny na sobě cítím, to ano, a moc mě baví vybavovat si reakce “z kdysi”. Občas se opravdu směju sama sobě! Myslím si ale, že žijeme ve společnosti a době, kdy je téměř nemožné se dostat do naprostého nadhledu a vnitřního klidu. Jóga nás tyhle situace ale učí zvládat lépe nebo jinak.

Medituješ?

Ano, medituji. Hlavně před usnutím. Ležím si v posteli, na očích levandulový polštářek a nenásilně vnímám volnost těla a svůj dech. Když mám chuť a potřebu, přidávám afirmace (krátké, posilující věty, pozitivní myšlenky, které říkáme nahlas nebo sami sobě v myšlenkách, pozn. red.). Když ne, nenutím se. Já celkově ke své józe přistupuji hodně bez nucení. Poslouchám srdce a sebe, ne to, co by se mělo, co se očekává, co je in a co dělají ostatní.

S jógou jde obvykle ruku v ruce i zdravý jídelníček, je tomu tak i v tvém případě?

Mě hrozně baví dobře jíst (smích). Základem jsou pro mě hodnotné a pro tělo dobré potraviny, ale čas od času si dám prostě horalku nebo třeba instantní polévku. Nemám ráda extrémy v žádné rovině života, takže ani v jídle. Proto u mě myslím nehrozí vegetariánství, veganství, nebo jiný hodně vyhraněný způsob jídelníčku.

snídaně s kaší a citronovým čajem

Prozradíš, jak vypadá tvá nejoblíbenější snídaně?

Záleží na tom, jestli je léto či zima a roli hraje i to, jestli je všední den nebo volný víkend. Střídám nejrůznější kaše (ty vyloženě miluju), vajíčka na různé způsoby a žitný chléb s máslem a džemem. Nikdy nezapomenu na vlažnou citronovou vodu a nesmí chybět ani bylinkový čaj. Po takových snídaních mi je dobře, a to je pro mě důležité. 

Proč ty a KetoLife?

To je snadné. Když se podívám na svůj životní styl, k tomu přičtu fakt, že jsem stejně jako značka KetoLife původem z Pardubic a spoustu lidí z týmu znám, dává mi smysl (a teď i radost) být v tom s vámi. Z jídel jsem si oblíbila hlavně low carb kaše a když se nechci ládovat rychlými cukry, s vámi vím, že mám po ruce zdravé jídlo, které mi ušetří čas. 

Petru můžeš sledovat na instagramu jako @2p_lifestyle nebo na facebooku Petra Polanská - osobní trenér.

 

Foto: Archiv Petry Polanské (autor: Michaela Valášková), Unsplash

Pojďme zůstat v kontaktu

Chystáme spoustu novinek, článků a dalších zajímavostí. Tak nám nech svůj e-mail, ať o ně nepřijdeš.