Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
KetoLife Menu

Nauč se být s jídlem kámoš. Zjednodušíš si život

Nepůjdeš od stolu, dokud to nesníš.

Nežer tolik.

Ježiš koukej na tu sousedovic Alenu, jak přibrala.

Tyhle věty nás provází od dětství. Skládají se jedna na druhou a budují v nás pocit, že jídlo není jen jídlo.

Článek ti zabere jen 6 minut

Bára Nováková

Po jídle toužíme a zakazujeme si ho (Já teď sladký nemůžu…). Věříme, že nám škodí (To si nedám, nevešla bych se do plavek.).

Jak dospíváme, přichází první diety. Jojo efekt. Hubnutí a přibírání. Přejídání k prasknutí. Výčitky a černé svědomí.

Přeučit se tenhle přístup k jídlu není jen tak. Ale jde to. Je to v hlavě. Já, ty i kdokoliv jiný můžeme začít vnímat jídlo jako kamaráda. Zase si ho užívat bez výčitek, ale i bez přejezení.

Jak?

Nejde o to mít ploché břicho. Jde o to cítit se dobře.

Škrtni extrémy

Do protažení, ne do bolesti,“ říkal můj tělocvikář na základce při rozcvičce. Myslím, že s jídlem je to podobně. Aby nám s ním bylo dobře, potřebujeme se vyhnout extrémům.

Ty extrémy jsou dva:

  • drastické diety a hladovění
  • přejídání

Řada z nás pendluje mezi oběma extrémy. Zajídáme stres. Přecpáváme se. Pak se to snažíme vyrovnat dietou, po které se zase vrhneme do přejídání. Divíme se, že jdou kila nahoru. A tak znovu a znovu.

Jídlo nás úplně zbytečně stresuje.

Jak se ale vyhnout extrémům? Nemusíš být blázen do zdravé výživy. Stačí si najít svůj střed. Vyváženou a udržitelnou stravu, která ti bude dělat dobře.

Vyvážená strava ≠ salát k večeři. Čti dál. :)

Vyvážená strava není fata morgana

Vyvážená a udržitelná strava. Asi si říkáš, že to se snadno řekne, ale těžko udělá.

Jenže ono to vůbec není těžké. Vyvážená strava neznamená nekonečné počítání živin a kalorií ani mísu brokolice k večeři.

Co tedy znamená vyvážená strava?

  • Jídlo ti dodá všechno, co potřebuješ. Makroživiny, vitamíny, minerály.
  • Nemáš hlad.
  • Nepřecpáváš se.
  • Máš dost energie.

Prostě se cítíš dobře. Dokážeš si říct: Teď mám dost.

Žádné „tohle musím“ a „tohle nesmím“

Udržitelným vztahem k jídlu se zabývá například iniciativa Intuitive eating. Ta říká:

Respektuj svůj hlad. Respektuj svou sytost.

Co to znamená?

Že nemusíš dojíst nedělní oběd. Nemusíš do sebe naládovat 3 chody, když na ně nemáš místo. Jídlo ti neuteče, žiješ v dostatku, dobrý oběd si můžeš dát i zítra.

Škrtni všechna „tohle nesmím“ a „tohle musím“. Ptej se sebe: Mám dost? Pokud ne, najím se. Pokud ano, nesnažím se do sebe jídlo nacpat.

Klidně pusť z hlavy „osvědčené rady“. Že musíš 3krát nebo 5krát denně jíst? Že máš držet přerušovaný půst? Radši pozoruj, co sedí tobě osobně. Podle toho se řiď.

Tak jednoduché to je.

Až si z toho vytvoříš návyk, stačí se jen občas zamyslet nad tím, co máš na talíři. Jsou to čerstvé suroviny, nebo polotovary? Rychlé cukry, nebo pořádný základ?

S jídlem je to jako s pohybem. Stačí si vytvořit zdravý návyk.

Co je tvoje výmluva?

Studie univerzity Palackého v Olomouci zkoumala stravovací návyky dětí a náctiletých. Ukázalo se, že si 29 % mladých uvědomuje, že jedí nezdravě, ale mají pro to své „důvody“. Možná se v nich najdeš, ale každý z nich dokážeš vyvrátit:

  • Nemám peníze na zdravé stravování. Jíst zdravě není drahé. Je to o čerstvých surovinách, které seženeš třeba na trzích za pár korun.
  • Nemám čas chystat si jídlo. Zkus mít pořád po ruce nízkosacharidovou svačinu od
  • KetoLife a nebudeš sahat po sladkostech z automatu.
  • Vždycky jsem jedl(a) takhle. A kdy jindy to změnit než teď?

Čtyři jednoduchá pravidla

Výmluvy překonané, jdeme vytvořit tvůj udržitelný jídelníček! Do začátku stačí dodržovat 4 jednoduchá pravidla:

1. Jez jen do syta. Když máš dost, stačí.
2. Používej kvalitní základní potraviny.
3. Hýbej se. Každý den se aspoň projdi.
4. Nešiď spánek.

Kvalitní suroviny jsou základ.

Co ještě ti může pomoct?

  • Netrestej se. Když ti to sem tam „ujede“, prostě pokračuj v nastaveném jídelníčku, jako by se nic nestalo.
  • Měj pořád po ruce nějakou zdravou svačinu.
  • Zamysli se: Jak mi bude, když tohle jídlo sním?
  • Neřeš zdravé jídlo jen jako cestu ke štíhlé postavě. Studie Fakulty veřejného zdraví Minnesotské univerzity ukázala, že teenageři, kterým rodiče často zdůrazňovali zdravé jídlo jako cestu ke štíhlé postavě, častěji sklouznou k dietě nebo přejídání. (Zdroj.)

Zkus zkoumat svůj hlad:

Často jde jen o zástupný projev nějaké vaši potřeby, kterou jen nevnímáte. Je možné, že místo jídla potřebujeme něco jiného: odpočinout si, nebo se naopak rozpohybovat, a tím získat potřebnou energii,“ říká psycholožka Kamila Thiele.

Náš udržitelný jídelníček je low carb

My v KetoLife fandíme low carb stravování, které je založené na snížení příjmu sacharidů. Sedí nám právě proto, že v něm není žádný hlad ani přecpávání.

Jíš, když máš hlad. Jíš s chutí. Jen do sebe neláduješ spousty cukrů.

Takový jídelníček má spoustu výhod:

  • Naučíš se přemýšlet nad jídlem jinak. Zjistíš, co obsahuje a jak ti prospěje.
  • Budeš mít víc energie. Cukry tělo rychle spálí nebo uloží, kdežto z low carb jídel získáš energii na dlouhou dobu.
  • Často se s přechodem na low carb zlepší spánek, zmizí akné a celkově se cítíš líp.

Někdo zvládne stáhnout sacharidy ve stravě na úplné minimum a cítí se dobře. Nám stačí kolem 150 g na den. A ty si můžeš low carb jídelníček nastavit čistě podle sebe.

Proto jestli hledáš udržitelný jídelníček, doporučujeme low carb zkusit. Zvlášť v začátku ti pomůžou naše low carb dobroty.

Držíme pěsti

Možná budeš svůj vyvážený jídelníček chvíli hledat. Možná máš s jídlem trochu komplikovaný vztah. Ale neboj, ono si to sedne. Nepřestávej zkoušet, hledat a vyvažovat. Zvládneš to.

Zdroje fotek: archiv KetoLife a Pexels.com

Pojďme zůstat v kontaktu

Chystáme spoustu novinek, článků a dalších zajímavostí. Tak nám nech svůj e-mail, ať o ně nepřijdeš.