Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
KetoLife Menu

Můj týden bez lepku: Zázrak se nekonal, ale do starých kolejí se nevrátím

„Je mi o TOLIK líp! Nejsem nafouklá, akné zmizelo, dokonce jsem zhubla,“ líčila mi nedávno kamarádka. Za ten zázrak vděčila jednoduché změně: vyřadila lepek.

„To nedává smysl,“ říkala jsem si. „Vždyť lepku nesníme tolik, aby nám tak moc škodil, ne?“ Začala jsem počítat a pročítat (hlavně etikety). Výsledek? Ano, lepku jíme opravdu hodně. A tak jsem ho zkusila na týden vysadit.

Článek ti zabere jen 6 minut

Bára Nováková

Lepek, kam se podíváš

Lepek tvoří základní složku pšeničné, žitné, špaldové a ječné mouky. Proto je ve všech výrobcích z nich – ale nejen v nich.

Má jednu velkou výhodu: lepí. Drží věci pohromadě, proto je oblíbený v potravinářském průmyslu. Najdeš ho i v jídle, kde by ho člověk nečekal. Běžný jídelníček pak může vypadat takhle:

  • Snídaně: Houska se šunkou. Houska je lepek sám, šunky a salámy ho často taky obsahují.
  • Svačina: Kus bábovky (lepek s cukrem).
  • Oběd: Těstoviny (lepek s vejcem).
  • Svačina: Jogurt (ano, i tady se může schovávat).
  • Večeře: Chleba (lepek) s pomazánkou (i tady může být) a zeleninou (neboj, tady není).

Lepek jíme často s každým jídlem. Proto jsem ho na týden vysadila a čekala, co se stane.

Nejčastější surovina obsahující lepek je pšenice, respektive pšeničná mouka.

Jak začít? Studiem

První den jsem prošla praktické weby, jako je Celiak.cz nebo Bezlepek.cz. Potřebovala jsem zjistit, jak vlastně poznám bezlepkové potraviny.

Obě stránky mě uklidnily. Lepek musí být vždy uvedený ve složení. Cokoliv pšeničného, žitného nebo ječného je automaticky mimo hru, u zbytku dobře pročítej jednotlivé složky. V praxi jsem se setkala s tím, že na obalu nebyl uvedený lepek, ale například pšeničná nebo žitná mouka.

V restauracích jsou jídla s lepkem označená jedničkou (1), občas je ale lepší zeptat se číšníků, když se ti dané jídlo zdá podezřelé.

Malé změny k lepšímu

Jako první jsem si vzala na paškál svou každodenní snídani: ovesné vločky v ovesném mléce s mandlemi a goji.

Oves sám o sobě lepek neobsahuje, přesto je problematický. Při zpracování přijde do kontaktu s lepkem, navíc obsahuje bílkovinu avenin, která je pro část celiaků nebezpečná.

Nejčastější surovina obsahující lepek je pšenice, respektive pšeničná mouka.

Mně by nic neudělala, ale pro jistotu jsem vyměnila vločky za pohankovou kaši s kokosovým mlékem.

Další změnou bylo pečivo, které jsem zvyklá jíst k večeři. Bezlepkový chleba jsem hledala v obchodě asi půl hodiny, abych zjistila, že se schovává v zastrčeném regálu a že maličký toastovitý bochníček stojí 80 korun. Nicméně zkusila jsem ho a není špatný. Dál jsem ale chleba nahrazovala zeleninou, která zasytí a chutná o moc líp.

Takhle bezlepkový chleba v obchodě rozhodně nevypadá. Bohužel.

Hurá pro pohanku

První nákup přinesl do mého jídelníčku pár bezlepkových potravin, které jsem si zamilovala.

  • Pohanková kaše je výborná snídaně, spolehlivě zasytí.
  • Kukuřičná strouhanka mě baví víc než klasická, pěkně křupe.
  • Kukuřičné těstoviny jsou milá změna a na talíři vypadají vesele, protože jsou jasně žluté.
  • Bezlepkový mugcake se hodí mít v šuplíku pro případ, že tě chytí chuť na sladké.

Jestli vyznáváte low carb životní styl, možná vás zklamalo, že doporučuju výrobky z kukuřice. Máte pravdu, kukuřice není ideální surovina, ale mám po vás jiný tip: nahraďte těstoviny zeleninou. Například cuketové „špagety“ jsou vy-ni-ka-jí-cí.

Bezlepkový mugcake jsem si oblíbila. Je hotový raz dva, nadýchaný a přirozeně sladký.

Při nákupech se stačilo dívat na etikety. Trochu mě zmátla větička „Může obsahovat stopy lepku“ na jinak bezlepkových potravinách. Zjistila jsem, že jde o dobrovolné označení, které uvádí výrobci, kteří zpracovávají i potraviny obsahující lepek. Nemá ale jasné omezení obsahu lepku v dané potravině.

Označení „bez lepku“ je proti tomu pevně definované. Taková potravina může obsahovat maximálně 20 mg lepku na kg.

Kam pro oběd pro vegetariána bezlepkáře?

Už jsem si zvykla, že pro mě jako vegetariánku mají v některých restauracích jen smažák. Smažený květák beru jako dar z nebes. Proto mě kombinace bez masa + bez lepku vyřadila z obědů s kolegy. Když už měla restaurace v menu koprovku, neuváděla na webu alergeny.

Na omáčky pozor: Často se zahušťují klasickou moukou.

Zachránilo mě moje oblíbené bistro Forky’s. Vaří čistě vegansky a poctivě označují alergeny. Ochutnala jsem pečenou kořenovou zeleninu, čočkové kuličky – a těším se na bezlepkový burger.

Mimochodem, bezmasé burgery doporučuju všema deseti. Například Beyond Meat je skvělý.

Chyták za chytákem

Hned na druhý den bezlepkového týdne jsme měli s kamarády v plánu sushi. „Tak to je v pohodě,“ říkala jsem si, „rýže je bez problému, řasa taky.“ Až později jsem zjistila, že to se sushi není tak jednoduché.

Ano, řasa i rýže jsou v pořádku. Ale jak uvádí Bezlepek.cz:

„Při přípravě sushi se používá rýže nišiki, která se po uvaření ještě teplá smíchá s omáčkou sušinoko. Omáčka vzniká různě, nejčastěji ale smícháním rýžového octa a ječného sladu, který je lepkový.“

Takových chytáků jsem našla víc. Proto jsem si zvykla googlit „je X bezlepkové“? Ještě že žijeme v době internetu.

Sushi by bylo bezlepkové, nebýt omáčky sušinoko.

Svačina v záloze

„Jdu do pekárny, chcete něco?“ hlásí pravidelně kolega a já na něj spoléhám jako na zdroj svačinek. V běžné pekárně ale bezlepkové dobroty nenajdeš.

Během bezlepkového týdne jsem se proto naučila mít po ruce bezlepkovou svačinu. Velká výhoda je v tom, že nezaháním hlad na rychlo koláčem, ale třeba jablkem. Osvědčily se mi taky „termixy v tubě“ (čokoládové proteinové pyré) a na chuť proteinové tyčinky. Na těch si ujíždím – a naštěstí můžu, protože jsou bez lepku a bez zbytečného cukru.

Bezlepkové proteinové tyčinky mám v šuplíku v zásobě. Ochutnej je taky.

Zázrak se nekonal, zlepšení ano

Teď je první bezlepkový týden za mnou. Nepozoruju na sobě žádné velké změny – koneckonců týden je jen týden. Navíc lepek většině z nás neškodí, problém s ním má jen 5 % populace (jak říká výživový poradce Jiří Skála v článku o lepku).

Přesto tenhle test stál za to. Naučila jsem se spoustu věcí, které si nechám i do budoucna.

  • Zvykla jsem si číst složení. I potraviny bez lepku jsou často tak chemické nebo plné cukru, že jsem je radši vrátila do regálu.
  • Našla jsem novou výbornou snídani, pohankovou kaši miluju a doporučuju!
  • Nahradila jsem pečivo zeleninou.
  • Zjistila jsem, že lepku dnes jíme neuvěřitelné množství, a tak stojí za to ho omezovat. Minimálně pro vyváženost jídelníčku.

Proto alespoň týdenní test doporučuju každému. Nečekej od něj ale zázraky a mysli na to, že každý jsme jiný. Možná právě tobě lepek nedělá problémy.

Vždy má smysl jíst přirozeně, vyváženě a tak, aby ti jídlo chutnalo. Ať už s lepkem, nebo bez.

zdroj fotek: pexels.com, archiv KetoLife

Pojďme zůstat v kontaktu

Chystáme spoustu novinek, článků a dalších zajímavostí. Tak nám nech svůj e-mail, ať o ně nepřijdeš.