Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
KetoLife Menu

Lepek, postrach jídelníčku? Přečti si, jak je to doopravdy

Bez lepku, gluten free, bezlepková dieta. To jsou pojmy, které v posledních letech zaznívají ze všech stran. Proč zrovna lepek? Škodí ti? A má smysl ho vyřadit? Udělej si s námi jasno. Přečti si článek bez domněnek a mýtů.

Článek ti zabere jen 5 minut

Bára Nováková

Lepek je s námi 9500 let. Proč nám teď vadí?

Lepek patří do lidské stravy od dob, kdy člověk zjistil, jak si vypěstovat obživu. Proč jsme ho teď, o tisíce let později, začali vyhánět z jídelníčku?

Odpověď je jednoduchá: Všeho moc škodí. V dnešní době je lepek i tam, kde tě to možná překvapí – v sirupech, ve zmrzlině, v masných výrobcích,… Má totiž tu výhodu, že doslova lepí, drží potraviny pohromadě.

Ani mouka není stejná jako dřív. Současná pšenice je vyšlechtěná tak, aby obsahovala co nejvíce lepku, a při výrobě klasické bílé mouky se z ní před mletím odstraňuje obal a klíček.

Sečteno a podtrženo, dnešní strava je jiná než před tisíci let – obsahuje mnohonásobně víc lepku.

dozrávající obilí

Nic není černobílé

Lepek ale ve skutečnosti není takový padouch, jak tvrdí řada sportovců a celebrit. Je pravda, že jde po kravském mléce o druhý nejčastější potravinový alergen, ve skutečnosti ale škodí jen lidem, kteří jsou:

  • celiaci. Celiakie je autoimunitní, zánětlivé a geneticky podmíněné onemocnění způsobené nesnášenlivostí lepku. Projevuje se zánětem na sliznici tenkého střeva. Trpí jí 0,5–1 % populace.
  • senzitivní na lepek. Neceliakální senzitivita na lepek má podobné projevy jako celiakie. Týká se 2–4 % populace.
  • alergičtí na pšenici. Imunitní systém alergiků reaguje nepřiměřeně na látky, které pšenice obsahuje a jedná se tedy o klasickou formu alergie 

(Podrobnosti o jednotlivých formách senzitivity na lepek uvádí například Institut moderní výživy.)

Běžnému člověku lepek neškodí, proto není nutné ho z jídelníčku vyřadit.

„Pokud člověk netrpí nějakým chronickým problémem vůči lepku, není třeba lepek úplně vyřazovat ze stravy. Vždycky se bude jednat o kvalitu a množství, to vidím jako problém číslo jedna. I podle nejnovějších studií bude z vyřazení lepku profitovat “jen” okolo 5 % populace,“ říká výživový poradce Jiří Skála, který se s dotazy na škodlivost lepku setkává skoro denně. 

Ale mně bezlepková dieta pomohla!

Možná znáš ve svém okolí někoho, kdo díky bezlepkové dietě zhubl, zbavil se akné, suché kůže a cítí se celkově fit. To je možné a nepopíráme to. Čím si to vysvětlit?

  • Je možné, že měl určitý stupeň senzitivity na lepek
  • Vyřadit lepek často znamená vyřadit (sladké) pečivo, sušenky, polotovary
  • Při bezlepkové stravě se začneš zajímat o složení potravin, vařit si doma, vybírat kvalitní suroviny.

A navíc: každý z nás je jiný. I naše Janina má za sebou bezlepkovou a bezmléčnou dietu a zjistila, že jí vyhovuje:

„Ke GFCF dietě mě nečekaně přivedly závažné střevní potíže mé kojené dcery. Takže jsem pátrala po všech možných zdrojích, knížkách, zkušenostech a výsledkem bylo vyřazení mléka i lepku z mého jídelníčku. A přesně ve stylu „všechno zlé je pro něco dobré“ jsem tím zároveň přišla na to, jaké jídlo dělá dobře mně.

V současné době lepek striktně z jídelníčku nevyřazuji, ale pečivo, klasické cereálie a podobné věci základ mého jídelníčku určitě netvoří.“

Pokud ti například pečivo nedělá dobře, může to být lepkem, ale nemusí. Problémy se zažíváním a bolesti můžou způsobovat běžné složky potravy, které se skrývají pod zkratkou FODMAP (z ang. Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols). O tomto tématu ti řekneme víc v jednom z příštích článků.

Co si z toho vzít? Vyzkoušej, co sedí tobě, a rozhodně neber žádný článek o lepku (ani tenhle) jako dogma.

nakrájený celozrnný chléb 

Chci to zkusit. Na co si dát pozor?

Chceš zkusit omezit lepek? Asi pro tebe bude nejtěžší začátek, ale pak už to půjde samo. Nejdřív se musíš zorientovat v tom, co vlastně lepek obsahuje.

Potraviny obsahující lepek

  • Pšeničná, žitná, špaldová a ječná mouka a výrobky z nich
  • Sušenky, oplatky
  • Běžné těstoviny
  • Většina běžných ranních cereálií
  • Knedlíky
  • Pivo
  • Whisky

Ale pozor, může být i v polotovarech a průmyslově zpracovaných produktech, třeba v párcích, salámech, ale i jogurtech.

Bezlepkové potraviny

  • Maso, mléko, většina mléčných výrobků
  • Brambory, rýže
  • Pohanka, oves, jáhly
  • Kukuřice
  • Kukuřičné a rýžové těstoviny
  • Sója
  • Ovoce, zelenina

Nekupuj ale všechno, na čem je nápis „bez lepku“ nebo „gluten free“. Řada bezlepkových potravin sice neobsahuje lepek, ale zato do tebe nadávkuje umělá aditiva a cukry. To by se tvůj jídelníček moc neodlehčil.

sušenky v bílé misce na dřevěném stole

Tři tipy bez lepku a chemie

  • Jestli chceš dobré a rychlé snídaně bez lepku, zkus třeba naše low carb kaše.
  • Místo zákusku vyzkoušej proteinové palačinky, ty jsou taky bez lepku.
  •  A když tě přepadne hlad, měj po ruce kapsičky s low carb pyré, které zasytí.

proteinová kaše KetoLife v misce na dřevěném stole s čokoládou

Proč prodáváme bezlepkové potraviny, když nepovažujeme lepek za škůdce?

Dobrá otázka. Mezi nízkosacharidovými potravinami KetoLife najdeš spoustu bezlepkových možností. A přitom ti tu říkáme, že lepek nutně vyřazovat nemusíš. Jak to tedy je?

Chceme, aby měl každý možnost výběru.

Jak jsme zmínili, v dnešní době jíme lepku víc než kdy dřív. Proto není na škodu trochu ubrat. A když se pro to rozhodneš (nebo musíš vyřadit lepek ze zdravotních důvodů), najdeš u nás dost jídel, která:

  • dobře chutnají
  • neobsahují chemii
  • jsou ze zdravých surovin a bez přidaného cukru

Prostě jsme tu pro tebe, ať se rozhodneš pro jakýkoliv způsob stravování. Tak si nech chutnat.

 

Foto: pexels.com, archiv KetoLife

Pojďme zůstat v kontaktu

Chystáme spoustu novinek, článků a dalších zajímavostí. Tak nám nech svůj e-mail, ať o ně nepřijdeš.