Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
KetoLife Menu

Cukr má na tebe větší vliv, než si myslíš. Ukočíruj ho

Dřív to bylo padesát, dnes už jen 25 gramů. To je dávka, kterou si můžeš každý den osladit život. Jenže ty si ho nejspíš přislazuješ i několikanásobně víc, nebo ne? Slovo dávka jsem nepoužila omylem. Na cukru se dá totiž vypěstovat závislost stejně, a ne-li snáz, jako na alkoholu, drogách nebo třeba běhání, ať nejsme hned na úvod tolik negativní. Víš, kam až vliv cukru na tvůj život sahá?

Článek ti zabere jen 4 minuty

Nikola Nevečeřalová

Bude absťák. Závislí jste už od plínek

Reálně by ti na den měl stačit jeden větší banán nebo sklenice ochuceného mléka. Jedním, nebo druhým by se ti totiž doporučená pětadvacetigramová denní dávka cukru pokryla. Kolik ale takových „banánů“ za den sníš? Nebo hůř vypiješ? Čím víc cukru do sebe dostaneš, tím víc ho potřebuješ. Navíc budeš mít po jídle se spoustou cukru ještě větší hlad

Možná se pak cítíš jako ve vnitřním kruhu dvouproudového kruháče, ze kterého taky nejde jen tak ven. Závislost na cukru se totiž veřejně toleruje a ještě k tomu se pěstuje už od malička. Nebo jsi nedostával za odměnu po návštěvě u doktora lízátko a k narozeninám nejoblíbenější čokoládu?

Lízátko, nebo bonbón? Zapomeňte na cukry a zbavte se závislosti na cukru.

Léčba šokem

Zbavit se závislosti na cukru jde jen jediným způsobem. Vysaď ho! Alkoholik taky musí přestat pít a jíst všechno s obsahem alkoholu a ne jen omezit tvrdé drinky, přestože se svého oblíbeného piva nechce vzdát. Pár dní se možná budeš cítit mizerně, pro své okolí budeš tak trochu na zabití, pak to ale přejde. 

Říkáš si, PROČ bys měl cukr dostat pod kontrolu? Ještě jeden odstavec a už ti to povím.

Vždyť sladím třtinovým, ten je zdravý… Chyba lávky!

Sladíš hnědým cukrem nebo medem a myslíš si, že je to ok? No tak není. Je v zásadě jedno, jestli si do čaje nasypeš bílý nebo hnědý cukr, který má v sobě o pár miligramů minerálních látek víc. Výsledek je stejný. Stoupne ti hladina cukru a chceš zase víc. Proto je nejlepší variantou nesladit vůbec

Když už bez sladké chuti nemůžeš žít, dělej to alespoň tak, aby sis tolik „nezanášel“ tělo. Zkus čekankový sirup, který má mezi 5 a 10 g cukru na sto gramů, stévii, nebo třeba sladidla na bázi alkoholu, jako je třeba březový cukr alias xylitol (žádný strach, opilost po nich opravdu nehrozí).

Zkuste se cukru vyhnout a nesladit vůbec.

Faldy, pupínky, infarkty. To opravdu nechcete

Cukr zatěžuje metabolismus hned na několika frontách. Čím víc si ho dáš, tím línější bude tvoje tělo ve spalování tuků, a proto se svých faldů nikdy nezbavíš. Naopak si můžeš lehce vypěstovat další. A to nejen ty, co jsou vidět. Snadno ti vyrostou tukové zásoby uvnitř těla kolem životně důležitých orgánů – to je ten starý známý viscerál. Kvůli němu pak přichází na scénu daleko horší strašáci, jako je třeba cukrovka nebo problémy se srdcem. Ti se u tebe navíc můžou schovávat i další dekádu. To ale není vůbec všechno.

  • Můžeš začít zapomínat a hůř se soustředit, protože cukr ovlivní tvůj mozek,
  • přijít o svůj neodolatelný úsměv, jelikož se ti zkazí zuby, 
  • rychleji stárnout, protože cukr narušuje pružnost kůže, a tak ti přibyde spousta vrásek
  • špatně spát, protože příliš cukru večer tě napumpuje zbytečnou energií, 
  • a kvůli kolísání hladiny cukru v krvi můžeš být taky pěkně přecitlivělý, nevrlý až náladový. 
  • Navíc hrozí i nadmuté břicho a línější obranyschopnost, které obecně souvisí se špatně nastaveným jídelníčkem.

Já osobně poznám, že jím až moc cukru tak, že se mi viditelně zhorší pleť. Co na sobě pozoruješ ty? 

Příliš cukru škodí. Dej mu sbohem.

Cukre, sbohem a šáteček. Teď je tu lowcarb

Co jíst, když přestaneš cukrovat? Zkus to lowcarb. Cukry a vůbec všechny sacharidy stáhni na nezbytné minimum a do těla napumpuj radši protein (rozumně) a zdravé tuky. K tomu přihoď zeleninu a pár kousků ovoce a budeš se cítit mnohem líp (a taky vypadat). Žádná únava, bude ti stačit míň kvalitního jídla a každý den si užiješ naplno. Jako odměnu si pak místo dortu naplánuj pořádný trénink, při kterém “vypotíš” hromadu endorfinů.

Začni teď hned

Aby tě už jídla plná cukru nezlákala, stačí udělat 3 věci:

  1. Ta, co doma máš, rozdej. Máš ve svém městě třeba „komunitní ledničku“?
  2. Přestaň je kupovat.
  3. Když ti někdo jako dárek nebo jako poděkování přinese obří čokoládu, nehamouni a vezmi ji do práce. Ty se „nepředávkuješ“ a kolegové budou mít radost.


Foto: Shutterstock, archiv Nikoly Nevečeřalové

Pojďme zůstat v kontaktu

Chystáme spoustu novinek, článků a dalších zajímavostí. Tak nám nech svůj e-mail, ať o ně nepřijdeš.